Segítség eltört az ablak zárja, sebaj, van garancia! – Vagy mégsem?
Olvasd el, mikor érvényesítheted a garanciát és mikor vagy kénytelen lenyelni a kárt!
Az igazi garancia, amit a termékre a törvényben előírt kötelező jótálláson felül vállal-ígér a forgalmazó. Gyakran 3-5-7 évet is emlegetnek egyes termékekkel kapcsolatban, amire tényleg lehet számítani, kivéve azokat az eseteket, amit a karbantartás kirívó hiánya okoz.
Meg kell különböztetni a valódi garanciális gondokat a karbantartás hiánya miatt bekövetkező problémáktól. Előfordul néha olyan eset, amikor ez nyilvánvaló. Itt egy szemléltető példa:
Tegyük fel, hogy autót vásároltál, s mint minden termékre, az autóra is természetesen van garancia. Ennek ellenére elvisszük a kötelező szervizekre, mert különben elveszítjük a garanciát. Vajon hogyan érvényesíthetnénk a garanciát, ha kiderül, hogy egyáltalán nem volt olajcsere, s emiatt elromlott a motor? De tovább megyek: – Vajon az autókat, miért tiszteljük meg azzal, hogy x kilométerenként elvisszük szervizelni? Miért különbözne elviekben bármely más vagyontárgyunk karbantartás igénye ettől? Talán az ajtókat nem kell karbantartani?
Tényleg vannak, akik azt gondolják, hogy majd jön valaki és elvégzi a karbantartást. Garanciában. Pedig ez egyáltalán nem egyértelmű! Ki karbantartaná az autót, ha nem szól senkinek, nem viszi el szervizbe?
Talán a szerelő magától érkezik oda, becsenget és jelenti, hogy most karbantartani érkezett? S ha végzett mondja, hogy jónapot és elmegy, mert garanciában dolgozott?
Tehát van bizonyos karbantartási igény, aminek teljesülnie kellene az ajtó, ablak garancia igénybevételéhez
Amennyiben a karbantartás ellenére valami miatt az ajtó rendellenesen kezd működni, vagy probléma adódik, azt természetesen lehet és kell is garanciális ügyintézés tárgyává tenni. Amikor viszont a vak is látja, hogy az ajtó azért nem működik rendben, mert elhanyagolták a karbantartást, kár a garanciát firtatni.
Mikor kell karbantartani, és vajon mit kell tenni, hogy ne vesszen oda az ajtó, ablak garancia? Évente legalább egyszer át kell kenni a vasalatot, majd szemrevételezéssel ellenőrizni és beállítani.
Természetesen nincs garancia akkor, amikor már nem lehet berúgni az ajtót… Inkább akkor kell jelezni, ha a legapróbb működési hibát tapasztalod. Másik tipikus eset, amikor azt jelzik, hogy beletört a zárba a kulcs, de kiderül, hogy már hónapok óta nehezen forgott az elégtelen kenés miatt.
Tanulság:
Nem kell elhanyagolni a nyílászárók karbantartását, mert bizony azzal ugorhat a garancia. Gondolj az autóra!